Monday, August 31, 2009

salam merdeka...

merdekea!merdeka!merdeka!

perkataan yang boleh dianggap begitu bermakna pada 1957. merdeka dilaungkan dengan penuh kegembiraan dan kebanggaan penuh kesyukuran. namun...adakah semangat merdeka itu kekal hingga ke hari ini?

kita dapat melihat betapa banyaknya penjajahan minda dan etika yang berlaku pada golongan remaja dan belia.Hatta orang tua @ orang-orang lama sekalipun masih lagi dijajah pemikiran mereka.

bagaimana penjajahan ini berlaku? pada pandangan saya..penjajahan terbesar masyarakat kita hari ini adalah penjajahan akhlak dan moral. akhlak...satu satunya perkara yang paling sukar dijaga pada masa ini.

malam tadi saya sempat ke bandar untuk mencari beberapa barang keperluan. jelas dimata saya betapa remaja dan muda mudi kini tidak berakhlak...di malam bulan ramadhan yang penuh mulia ini, mereka masih lagi berpeleseran di pusat membeli belah dengan pakaian yang berbagai jenis dan rupa. lelaki dan perempuan seakan tiada batasnya lagi.

INIkah KEMERDEKAAN yang kita inginkan terjadi pada anak bangsa kita? tanpa kita sedar, kita sebenarnya penjajah dibumi sendiri..

fikir-fikirkanlah...

No comments:

Post a Comment